lördag 17 oktober 2009

Reflektion 1 del 3

En bra lärare-hur blir man det?
Vad är det som gör en lärare till en bra lärare? Är det bara att vara snäll och rättvis? Eller krävs det mer? Som vi kan läsa i Carlgren/Marton är det så att det är viktigt att läraren behärskar det som man förväntar att eleverna skall lära sig. Läraren måste ha mer kunskap inom det område som den undervisar i och inte bara precis det den lär eleverna. När man går som lärlig följer man en person som kan mycket just inom det yrke som man vill lära mer om, för att sedan själv få en kompetens som gör att jag kan arbeta inom detta yrke. Förr sa man att det var läraren som visste bäst men idag är det inte så, kanske finns det elever som vet bättre än sina lärare, exempel inom IT där tror jag det är många barn som ligger före. Det pedagogiska tänkandet är det det som en lärare måste ha för att bli en bra lärare? Att man har många bra och varierande uppgifter till eleven så kanske den hittar sitt sätt att lära. Smarta lösningar på olika problem som kan uppstå i klassrummen, när en mängd olika människor blandas och man förväntar sig att alla ska ta till sig kunskapen som läraren förmedlar. Ja, det finns mycket att lära......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar